mandag 28. april 2008

Veiledning og vurdering

Veiledning og vurdering blir sett på som pedagogiske aktiviteter som tar sikte på å fremme utvikling, læring og vekst. Men det er viktig at den som veileder har mer kompetanse innenfor fagområde en den som blir veileda, samtidig som det er viktig at det er et tillitsforhold mellom dem. Bare tenk over det, ville du blitt veiledet av en du overhode ikke har tillit til? Det ville i alle fall ikke jeg. Eller ville du blitt veileda av en som du vet ikke er mer kunnskapsrik en deg innenfor det aktuelle feltet? For å være en god veileder er det viktig at du:

· Stiller de gode spørsmålene
· At du er utforskende sammen med den du veileder
· At du gir gode råd
· At du tør å korrigere

Vi har to hovedtyper vurdering; summativ og formativ. Formativ vurdering er vurdering du får underveis, mens summativ vurdering er sluttvurdering, f eks standpunktkarakterer. Så dette vil vel sei at Formativ er vurdering av læring, hvor bra du er til å lære, mens Summativ vurdering er veiledning for videre læring.
Men du spør kanskje deg selv, hvorfor er veiledning viktig? Jo det er flere grunner til det:

· Veiledningsaspektet
Fremme motivasjon, læring og utvikling gjennom veiledning, feedback, feedforward, læringsstøttende kommentarer etc.
· Bedømmingsaspektet
Informasjon til elev og foreldre – m.a. om grad av måloppnåing
· Informasjonsaspektet
Informasjon til samfunnet, arbeidsgiver, vgs og høyskole om oppnådd kompetanse
· Skolevurderingsaspektet
Informasjon til skolen om skolens måloppnåing, kvalitetssikring av opplæringa, informasjon om lærerne si undervisning + info til læreren om eleven (kartlegging/diagnostisering)
· Seleksjonsaspektet
Grunnlag for seleksjon til andre skoler/høyskoler

Det er mange ting som er svært viktige å huske på når du skal gi tilbakemeldinger, ros f eks. må alltid være ekte, for ungene gjennomskuer deg lett hvis du bare sier det for å være

Ingen kommentarer: