Yrkesetikk seminaret var veldig kjekt og lærerikt, litt greit å lære ting på en litt annen måte en det vi er vant til(med tanke på Gruppearbeid). Dessuten synes jeg det var kjempegreit at klassene ble blandet og gruppene delt inn på forhånd, for da får man jobbet med noen som man som regel ikke jobber så mye med, akkurat som i arbeidslivet. Der kan man ikke bare velge å vrake i Hvem man vil jobbe med. Vi fikk en liten introduksjon av Birgit og Tormod; om regler(For eksempel; taushetsplikt) og etikk for lærere, før vi fikk gå til gruppene.
Jeg var på gruppe med; Sissel Haugen, Ane Eikeland og Mariann Habbestad. Det første vi gjorde var å lage de 10 Budene for lærere, det gikk greit, men det var mye verre å sette de i rekkefølge, for alle hadde ulike oppfattninger om hva som var viktig. Men vi kom fram til en enighet til slutt. Før vi gikk hjem for kvelden delte vi de ulike casene mellom oss slik at vi kunne skrive våre forslag hjemme for deretter å diskutere dem neste dag.
Som sagt så var dette svært lærerikt, jeg fikk ryddet litt i diverse begreper som for eksempel Taushetsplikt, opplysningsplikt og jeg lærte litt mer om Konsekvensetikk og pliktetikk. I følge forvaltningsloven har du en plikt til å overholde taushetsplikten, det betyr at du ikke har lov til å snakke om personlige ting du får vite på jobben med andre som ikke har noe med det å gjøre. Men det er selvfølgelig unntak, og det er her Opplysningsplikten kommer inn. Du har rett til å bryte taushetsplikten hvis liv eller helse er i fare, du har en plikt til å bryte den da
Jeg syns det er litt vanskelig å få helt tak i forskjellen på konsekvensetikk og pliktetikk, så dette er et team eg må fordype meg litt i, men konsekvensetikk er det vel konsekvensen av handlingen som er sentral, mens i pliktetikk er det vel at du har plikt til å gjøre ting, og det er plikta som avgjør om handlingen er god eller ikke.
Her er de 10 Yrkesbudene vi laget:
1. Læreren skal overholde sin taushetsplikt og opplysningsplikt
2. Læreren skal ha faglig og didaktisk kompetanse
3. En lærer skal være sosial og vise omsorg for elevene, herunder se hver elev som enkeltindivid
4. En lærer skal kunne tilpasse seg elevenes læringsnivå, for å betre kunne tilrettelegge for tilpasset opplæring
5. En lærer skal vise respekt for sine elever og kolleger
6. En lærer skal være inkluderende
7. Læreren skal ha et godt samarbeid med foreldre/foresatte
8. Læreren skal kunne variere skoledagen
9. En lærer skal være etisk bevisst
10. Læreren skal være en god rollemodell for elevene
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar