mandag 28. april 2008

Motivasjon

Motivasjon var noe jeg kunne litt om fra før, fra videregående. Jeg husker at jeg var interessert i dette temaet og så litt fram til timen. Når vi kom inn i timen fikk vi en kort presentasjon av temaet for deretter å bli delt inn i grupper på 2 og 2 og senere satt sammen til grupper på 4. Vi skulle lese gjennom noen sider(som 2 og 2) og så diskutere når vi ble 4, men i den litt for avanserte gruppeinndelingen hadde begge 2`er gruppene lest feil sider så diskusjonen ble ikke så bra som vi kanskje hadde håpet.

Motivasjon er helt sentralt i forhold til læreryrke, for meg personlig ser jeg det på min oppgave å være der for elevene og motivere dem til å stå på med skolearbeidet, for eksempel ved å gjøre skoletimene interessante. Vi har ulike typer motivasjon, indre og ytre motivasjon er vel de mest kjente begrepene. Indre motivasjon er som regel den beste i de fleste sammenhenger. I indre motivasjon er det elevens lyst til å drive med tingen som driver han. Det er ikke penger han får av foreldrene sine som er motivasjonen det er heller ikke det at han vet at han får bruk for det senere i livet. Indre motivasjon kalles ofte naturlig motivasjon man gjør det fordi man liker det og da blir det oftere lettere å følge med og man får som regel bedre resultater over tid. Mens derimot hvis en elev er ytre motivert for å drive med matte så kan det være pengene fra foreldrene som driver han videre, eller det kan være at eleven selv vet at han må jobbe hvis han skal få seg en god jobb i framtiden.

Vi har også noe som heter prestasjonsmotivasjon, dette er en type indre motivasjon der følelsen av å klare en ting er motivasjon i seg selv, det er ikke de målene du har satt deg som betyr noe det er om du klarer det du prøver på eller ei. Disse elvene er en utsatt gruppe for om de gjør en ting og de ikke klarer det, så vil mye av motivasjonene forsvinne. Derfor er det svært viktig å gi disse elevene oppgaver som du vet de kan klare, men som de samtidig får noe å bryne seg på, men dette er selvfølgelig veldig viktig i forhold til alle elever (tilpasset opplæring).

Ingen kommentarer: