mandag 28. april 2008

Ønskeøkt(Yrkesetikk)

Økten om spesialpedagogikk, var en svært interessant time, som belyser et viktig område i norsk skole. Alle elever er forskjellige, de fleste er gode på noe og dårlige på andre ting, som oftest kan men trene seg opp på ting, man ikke er så flink på. Men for alle er ikke dette like lett, jeg sikter til elever med funksjonssvikt. Man har ulike former for funksjonssvikt men har;

· Fysiske: Rullestolbrukere, hørselshemmede og synshemmede
· Kognitive: For eksempel, barn med ADHD, og barn med lese og skrivevansker
· Følelsesmessige: Omsorgsvikt, psykiske problemer og mobbing, er noen.

Disse elevene trenger ekstra hjelp i skolehverdagen for at de skal få optimalt utbytte av undervisningen. Ved hjelp av tester så kan man kartlegge hva som eventuelt kan være grunnen til at en elev ikke ”henger med i svingene” i timene. Men heller ikke det hjelper alltid. En av artiklene som Birgit har lagt ut handler om en elev som har slitt på skolen hele livet, de har trodd at det var lese og skrive vansker som var grunnen. Men til tross for utallige tester fant de ikke ut av hva problemet var. Ved en tilfeldighet ble de tipset om en øyelege som kanskje kunne hjelpe. Sammen med henne fant de ut at Jenta hadde dårlig syn, og at dette var grunnen til at hun arbeidet sent på skolen. Senere i artikkelen står det at 30% av elevene i norsk skole har dårlig syn. Dette understreker litt om hvor omfattende disse problemene er i norsk skole, og hvor viktig det er å hjelpe elevene, for det kan forandre liv.

Det er nok mange elever som sliter med ulike problemer i norsk skole, å det er lærernes oppgave å hjelpe dem så godt de kan, der for er det svært viktig å vite mye om disse problemene, vite hvilke tegn man skal se etter for å avdekke ulike problemer. Derfor håper jeg vi skal ha mer om spesialpedagogikk

Ingen kommentarer: