”Alle kan lære alt” sa en gang en mann ved navn Johan Amos Comenius for lenge siden og det syns jeg er utrolig bra sagt. For det tror nemlig jeg også, så lenge forholdene er tilrettelagt for det, og det er her tilrettelagt undervisning kommer inn. Alle er forskjellige, noen tar matte lett, mens de gjerne sliter litt med norsk grammatikk, andre har de motsatt. Enkelte jobber best når de sitter å leser for seg selv, mens andre lærer best når de jobber i grupper. Derfor gjelder det for en lærer å finne ”den gylne middelvei” i klasserommet, slik at alle får jobbe på den måten som kommer dem mest mulig til gode.
Det står i opplæringsloven at alle elever har rett til å få undervisningen tilpasset evnene og forutsetningene. Men dette er selvfølgelig veldig tidkrevende for en lærer som er alene i klasserommet, med 30 elever, men man har plikt til å prøve så godt man kan. For det er synd når en elev som er utrolig flink i matte må jobbe med de samme oppgavene som en som kanskje ikke er noe flink i matte. Begge elevene i det tilfelle burde få hver sine oppgaver som er passe vanskelige som gjør at de uvikler seg videre, men jeg tror ikke det er mange lærere som gjør dette, i og med at det er ofte mye mer arbeid en å bare la dem jobbe i boka.
Hvis man f. eks, har mye tavleundervisning vil de svake fort dette ut, disse eleven hadde gjerne lært mer av noe praktisk. Men man kan ikke bare gjøre praktiske ting heller for det er ikke alle som tjener like mye på det. Enkelte lærer mest av å bare lese i boken å gjøre oppgaver, og noen lærer mest av tavleundervisning. Så utfordringen å finne en måte som gagner de alle, ”den gylne middelvei”.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
5 kommentarer:
Eg reagerte litt på at du var heilt enig i at "alle kan læra alt ". Eg føler det blir for enkelt og sei noko slikt, fordi det er så mange faktorar som spelar inn. Det minnar meg om den behavioristiske tankegongen, der ein meiner mennesker er ein passiv mottakar og ein kan "forme" individet slik ein vil, bare ein stimulerer rett, og i rett tempo.
Eg synest sjølve tankegongen er i overkant optimistisk, og lite gjennomtenkt. Fysiologiske, psykologiske, kulturelle og sosiale faktorar er nokre element som alle omhandlar eleven. Eg meiner me er alle annleis, og vil på bakgrunn av attribusjonsteorien oppfatta ting annleis. I tillegg kjem tilpassa opplæring inn i bilete.
Om ein skulle jobba så grunding med kvar einaste elev i verda, ville det verken vore nok ressursar/kyndige eller tid til dette. Eller kva tykkjer du? :)
Praktisk sett så er det vel ikke mulig, men jeg snakker sånn i teorien, så kan alle lære alt,med mindre det er fysiske grunner til at det rett å slett ikke er mulig. Men det burde jeg kanskje uttrykt litt klarer i bloggen:-D
La meg utfylle litt:)
Comensius kom opp med omgrepet "Didaskein "( formidle, undervise, bevise, belære ) på 1600-talet. Han omtalte blant anna didaktikk som " Den fullstendige kunst at lære alle mennesker alt(...)hurtigt,behageligt og grundigt(...)det som er nødvendig for det nuværende og fremtidige liv".
Risnes, Lyngmark ( 2007 ) presiserar at i dag veit me at det ikkje er mogleg å lære alle "alt" dei treng her og no og i framtida. Det er og snakk om å setjast i stand til å tileigna seg kunnskapar, dugleikar og haldningar i eit mangearta informasjonssamfunn :) Enig? :)
Men jeg tror igjen du har misforstått meg litt du godeste Haga. Jeg vet godt at det ikke er mulighet for å lære alt, men du har mulighet til å velge mellom alt og samme hva du velger, og så lenge du prøver hardt nok så vil du til slutt klare det. Med mindre det erer fysiske hindringer som gjør det helt umulig.
Legg inn en kommentar