mandag 28. april 2008

Praksisperiode 3

Praksisen var et kjærkomment avbrekk fra det vanlige, det var både kjekt og lærerikt å være tilbake på Langeland skole. Før praksisen begynte hadde vi satt opp et system som gjorde at vi fikk konsentrert oss om 1-2 fag per uke, slik at vi kunne følge opp våre egne økter.

· Matematikk og engelsk (til sammen 6 timer)
· SANA og KRL (6t)
· Norsk (5t)

Jeg begynte med KRL og SANA, mens ida(som er på praksisgruppen min) hadde matte og engelsk, og Thomas hadde Norsk, så rullerte vi neste uke sånn at eg fikk Norsk og deretter Matte og Engelsk.

Vi hadde flere interessante temaer mens vi var i praksis, et av dem som det virka som engasjerte elevene mest var da vi hadde om stein i SANA(SANA er en sammenslåing av Samfunnsfag og naturfag). De hadde med seg steiner som de selv hadde funnet eller som de hadde fått lånt av foreldre, venner og andre kjente. Det toppet seg da vi hadde en tur til gruvene på Littlabø. I KRL hadde jeg om påske der de spilte skuespill, dette virket det også som om de likte. I Matte fikk jeg lov til å introdusere brøk for dem, som de nesten ikke hadde hatt om før, dette fikk de overraskende lett taket på, som var litt ekstra motiverende for meg.

Jeg hadde vel ingen klare definerte mål med praksisen på forhånd, men jeg hadde mine tanker om hva jeg hadde lyst til å utrette. For eksempel;

· Variere opplegget litt mer en de foregående praksisene
· Komme litt raskere i gang i timene.
· Bli flinkere til å holde klassen rolig

Det med variasjon i timene var ikke lett, i alle fall ikke når vi er så ferske. Jeg satt ofte å tenkte om det var andre muligheter en bare standard tavleundervisning, men som oftest havnet jeg på det vanlige. Dette fikk jeg også en kommenter på i sluttevalueringen av praksislæreren

Det å komme raskt i gang i timene var også en liten utfordring. Når elevene kom inn ble det ofte litt surring rundt om kring før de fant plassene sine, selv om jeg ba dem sette seg ned. Her vel ikke helt funnet ut hva dette kommer av men, tror kanskje det er fordi vi er studenter og ikke læreren deres. De var klare på det følte jeg, vi var studenter, ikke lærere, derfor virket det som om det var mer ok å bråke i våre timer en det var i Lærernes timer. Men kanskje er det teknikkene våre, eller mangel på teknikker som gjør at de bråker. Vi merket jo at de vanlige lærerne hadde sine teknikker som, for å få roet klassen, som virket bra for dem.

Men alt i alt så var det kjekt, og jeg gleder meg til neste gang vi skal i praksis, selv om det var hardt å stå opp 1 time før jeg pleierJ.

Ingen kommentarer: