Timen begynte med en Powerpoint framvisning om selvbilde, der vi fikk presentert eg-et og meg-et. Meg-et er bevisst og evaluerer hele tiden eg-et som er ubevisst.
Det som fenga meg i denne økten var gutters og jenters ulike tolkninger av suksess, når en gutt gjør det bra så tolker han det som om han var flink, mens når han ikke gjør det så bra så tolker han det som om han var uheldig. Men hos en jente derimot hvis hun gjør det bra så tolker hun det som flaks og at hun ikke er flink nok når hun gjør det dårlig.
Det som fenga meg i denne økten var gutters og jenters ulike tolkninger av suksess, når en gutt gjør det bra så tolker han det som om han var flink, mens når han ikke gjør det så bra så tolker han det som om han var uheldig. Men hos en jente derimot hvis hun gjør det bra så tolker hun det som flaks og at hun ikke er flink nok når hun gjør det dårlig.
Så det er viktig å ta vare på, å utvikle elevenes selvtillit gjennom mestring. Selvtillit øker gjennom suksess, derfor er det svært viktig med tilpasset opplæring på skolen. Hvis en elev hele tide får oppgaver som er for vanskelige for han så vil dette på lang sikt både gå ut over motivasjonen og selvtilliten hans, han vil ikke våge å rekke opp hånde selv om han vet at han har rett
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar