tirsdag 23. oktober 2007

Grunnsyn og læringsteorier

Etter ei kort økt med litt informasjon, gikk vi sammen i praksis gruppa for å prøve å finne ut hva det var for en oppgave læreren hadde gitt oss. Det som var så spennende med denne oppgaven, og ganske lærerikt var at det var et ganske åpent prosjekt. Det var Gjerne det som gjorde det så vanskelig også, vi satt som ett spørsmålstegn, visste ikke helt hvor vi skulle begynne. Heldigvis dukket Birgit opp og gav oss en liten pekepinn på hvor vi kunne begynne.
Dermed fordelte vi de ulike teoriene mellom oss, slik at vi deretter kunne fortelle hverandre hva de dreiet seg om.
Etter hvert som vi leste mer flat bitene litt mer på plass å vi var klare til å ta tak i oppgaven.
-------------------------------------------

Etter hver så fikk vi jo litt mer tak i hva oppgaven gikk ut på, selv om det tok sin tid. Vi bestemte oss fort for behaviorismen og kognitiv læring, vi vurderte også litt om vi skulle lage film, men ingen av oss hadde peiling på redigering så vi droppet det til fordel for en vanlig forelesning. Vi delte deretter opp oppgaven i 3 deler, en til hver i gruppen. Jeg og Ida skulle ta for oss de grunnleggende faktaene om hver vår teori, mens Thomas skulle se på forskjellene mellom disse to.

Etter at vi hadde jobbet med denne oppgaven tror jeg det gikk et lys opp for oss hvor grunnleggende dette er i norsk skole. For alle lærere har jo sine egne syn på hvordan skole burde drives, samtidig som jeg tror at de fleste av oss fikk litt andre tanker etter å ha jobbet med stoffet en det vi trodde vi hadde før oppgaven. Jo mer jeg satte meg inn i oppgaven jo mer usikker ble jeg på hvilken jeg syns var best. I utgangskpunktet trodde jeg at jeg hadde en litt behavioristisk tankegang, men jo mer jeg leste jo mer usikker ble jeg på hva jeg syns, så her må det nok leses mer tror jeg.

I løp av dette prosjektet har det også dukket opp noen relativt nye begreper, som f eks pedagogisk grunnsyn, som vi måtte få avklart hva var for noe. Jeg tror vi kom fram til at et pedagogisk grunnsyn er et syns på hvordan skolen drives på best måte. Vi kom også fram til at det finnes flere ulike Pedagogiske grunnsyn, og de fleste mennesker har sin egen versjon av disse, gjerne en blanding av flere.

1 kommentar:

Kari sa...

Som eg skulle sagt det sjølv, Kenneth! Først spørreteikn, så lyspære og til slutt full konsentrasjon om oppgåva!:)