tirsdag 23. oktober 2007

Framføring i pedagogikk.

Nå har vi hatt framvisning om de ulike læringsteoriene. Jeg syns det meste var veldig lærerikt, selv om det var mange som hadde de samme teoriene så hadde alle ulike elementer de hadde lagt vekt på, alle hadde noe som de andre ikke hadde. Noe som jeg også la merke til var at det virket ikke som om det var så mange som var nervøse, og jeg må bare trekke fram den siste gruppen fra B-klassen som framførte, de hadde et svært lærerikt og spennende opplegg som jeg lærte svært mye av. Hele opplegget med å finne ut av ting selv, legge opp til at vi studenter utforsker fagstoffet selv, for deretter å legge det fram i en framføring syns jeg er veldig lærerikt, selv om jeg håper at vi får en liten repetisjon fra læreren, i og med at det kan være litt vanskelig å vite hva som er viktig i en teori og hva som ikke er like viktig. Så det håper jeg kommer.
------------------------------------------
I løp av dette prosjektet har vi fått gått litt dypere inn i de to grunnsynene vi valgte, før dette prosjektet hadde vi begynte dette prosjektet hadde vi bare hørt litt grunnleggende om de ulike teoriene. Og ut i fra det jeg hadde hørt gjennom forelesningene trodde jeg at jeg hadde et litt Behavioristisk syn, men ettersom eg arbeidet med denne og deretter hørte på de andre forelesningene gikk er litt mer vekk fra denne tankegangen uten at jeg fant noen ny som jeg følte traff meg skikkelig. Så dette her må de leses mer på, for det å ha et pedagogisk grunnsyn er jo ganske viktig i forhold til læreryrke, for da har du på en måte en mal å jobbe etter, når det gjelder måten du legger fram stoffet og målene du skal nå. Hvis du ikke er sikker på hvilke grunnsyns du mener er bra kan det fort bli mye rot med forskjellige undervisningstyper og det kan forstyrre de langsiktige målene dine. Samtidig er det jo veldig viktig å kunne forandre litt på det opplegget du kjører hvis du ser at det ikke fungerer som det skal på din klasse.

Det har vert veldig kjekt å lærerikt å jobbe med dette i gruppearbeid, for da kan du diskutere dine synspunkt med andre og du kan både påvirke andes synspunkt samtidig som andre kan påvirke deg med deres synspunkt. Du vil ikke få samme diskusjonene i en stor klasse, i og med at det ikke er så lett å slippe til der.

Jeg tror ikke gruppen kom fram til noe generelt grunnsyn som helegruppen sto for, vi var alle litt usikre, og må nok lese en god del mer om de forkjellige teoriene for å kunne ta et standpunkt.

1 kommentar:

Kari sa...

Det ser ut for at fleire enn eg synast metoden "problembasert læring" er ein god måte å læra på:) Eg må no sei at eg var nervøs før me skulle begynne, men Birgit sin metode for å dempa nervøsiteten var effektiv for min del. Noko å tenka på ein annan gong!Ellers er enig med deg at det kan vere vanskeleg å skilja mellom viktige og uviktige punkt i ein teori, så eg og vonar me får ein liten repetisjon på det:)