tirsdag 2. oktober 2007

E-generasjon og mobbing.

Pedagogikk timen vi hadde på mandag syns jeg var kjempe kjekk, spesielt de første 2 timene som vi hadde framføring av oppgaven vi hadde forberett. Jeg synes det er kjempe kjekt å framføre slike ting så det må vi har mer om. Det var også ganske lærerikt, ikke alle men de fleste, vi lærte blant annet om bifrost som jeg aldri har hørt om før. Det eneste som var litt synd var det at noen snakket så lavt at jeg nesten ikke hørte hva de sa, som gjør framvisningen svært uinteressant å høre på, men til bake til saken.

Jeg synes denne forelesningen var litt rotete, det manglet liksom en rød tråd, men vi var jo innom veldig mange viktige tema. Det første jeg bet meg merke i var det med e-generasjonen, at barn nå bruker medier mye mer en før mye pga. bedre tilgang. Før hadde man jo bare avisene, nå har man internett og tv som barna bruker veldig mye på fritiden. De har også utviklet et eget ”språk” gjennom chat og sms, som sikkert ikke er/blir så kjekt for nåværende/ framtidige norsk lærere. Jeg personlig syns det er ganske ille at barn på barneskolen har egen mobil og veldig ofte veldig lett tilgang til internett.

Det andre som jeg synes var veldig viktig i denne timen, var det vi hadde om mobbing. Og jeg fikk temmelig bakover sveis når vi så den filmen om han gutten fra Bergen som faktisk trodde han skulle dø. Sånn syns jeg ikke vi kan ha det i skolen, og det verste var jo at mobbeofferet måtte bytte skole, og ikke de som mobbet. Mobbing er svært viktig for en lærer å være bevisst på, og ta det med roten tidlig, jeg håper vi skal ha mer om dette temaet senere, om hvordan vi skal takle eventuelle situasjoner når vi havner oppi dem. For som lærer er det nok dessverre
ikke om hvis man kommer oppi, men når, det er sånn samfunnet vårt er blitt dessverre.



----------------------------------------------------------------------------------------------
Å lede basisgruppen...

jeg sjønner det at jeg ikke helt har fått med meg helt hva timen om handlet. Så jeg tenkte at jeg skulle legge til noen ting her.

Læreren i dag har en svært viktig rolle i samfunnet de er med på å forme hvordan elevene skal bli i framtiden. Derfor er det viktig at læreren går foran som gode forbilder, de trenger tydelige forbilder, noen å se opp til. Våre holdninger og verdier vises gjennom hvordan vi oppfører oss i timene, så selv om vi har en dårlig dag så må det ikke vises gjennom vår oppførsel, vi må klare å legge det private til siden å fokusere på å være rollemodeller for elevene å hjelpe dem til å bli gode mennesker.
Autoritet, er et nøkkel ord før en lærer, for hvis ikke du har autoritet/ respekt hos elevene så kan det fort bli vanskelig å holde roen i klassen. Men det er stor forskjell på å ha autoritet og det å være autoritær. Altså skal elvene ha respekt, men ikke være redd en lærer, jeg vet selv at hadde jeg vært redd en lærer når jeg gikk på barneskolen så hadde jeg kviet meg for å rekke opp handa for å spørre om hjelp til ulike problemstillinger. Det å skape trivsel i klasserommet er svært viktig, det å jobbe for et godt miljø der elevene aksepterer hverandre som de er. En klasse uten aksept for hverandre eller læreren og som mangler trivsel vil være vanskelig å håndtere, og da må du ikke være redd for å rådføre deg med andre lærere, du har ikke løsningen på alt, en lærer som tror han er ferdig utdannet er ikke utdannet, men ferdig.


Jeg velger ikke å skrive om de andre temaene som mobbing å e generasjon i dette siste innlegget, for jeg føler at jeg har dekket det godt tidligere.

3 kommentarer:

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Hei, Kenneth...
Eg ser på overskrifta du har valt, at du gjerne var litt forvirra. Det handla om å "Leia basisgruppa på læringsarenaen" på måndag, ikkje fyrst og fremst om mobbing eller om e-generasjonen. Eg vil anbefala deg å gå igjennom forelesninga på nytt på eiga hand, og i ro og mak klikka deg inn på dei lenkjene som ligg inne til fordjuping og oppklaring. Det trur eg du treng sidan du ikkje heilt fekk tråden i det...
Når det gjeld framføringa, så er de alle "nyss på sjøen rodd" som det heiter seg, så her må vi ha rom for å prøva oss i forhold til å stå framfor eit "publikum". Øving gjev meister, veit du. Dessutan kjem de jo til å få utdelt alt som blei sagt om dei ulike undervisningmetodane i eit eige hefte, så då skulle alt liggja til rette for deg i høve eiga planlegging og undervisning i neste prasisperiode?!

Birgit :-)

Kari sa...

Hei Kenneth!
Slik eg har forstått det, skal me no i oktober kommentere den som står etter oss på lista, og då blir det deg! Eg er ikkje heilt enig med deg i at forelesinga var rotete, kan hende du ikkje har fokuset på rett plass? Slik eg ser det var fokuset i siste ped økt på korleis ein kan leia basisgruppa på ein god måte, og korleis få til ei god undervisning. Stikkord var autoritet framfor autoritær, vera bevisst ansvaret ein har som lærar med tanke på haldningar og veremåte, byggja relasjonar, få arbeidsro i klassen, og sist men ikkje minst dei ekstra utfordringane me står ovanfor når det gjeld åtferdsproblem og mobbing. Filmen om Robin gjorde sterkt inntrykk på oss alle trur eg, men ein av dei stikkorda eg har tenkt mest på, er dette med haldningar og veremåte, og kor lett ungane plukkar opp dei vaksnes haldningar. Det ser eg berre på mine eigne ungar! Så kan hende du skal ta ein ny titt på presentasjonen til Birgit, og sjå om ikkje du finn den røde tråda?
Kari:)

Kari sa...

Flott Kenneth! Synest du har fått med deg dei viktige punkta i det siste innlegget ditt :)Helt einig i at dette med autoritet, gjensidig respekt/aksept og godt miljø er viktige faktorar for å kunne handtere ein klasse, som igjen er viktig for å få til eit godt læringsmiljø! (Vanskeleg å vere kritisk her…):)