onsdag 12. september 2007

Observasjon

Mandag 10.09.07 hadde vi om observasjon i pedagogikk. Det virker kanskje ikke så viktig med en gang, men jo mer jeg har tenkt på det jo flere tilfeller har jeg kommet på der observasjon er viktig. Og det er spesielt viktig på skolen, det å oppdage potensielle konflikter i tide, og ta hint når en elev prøver å fortelle deg noe. For visst det er noe som er litt vanskelig for en elev å snakke om, så prøver de gjerne å hinte om dette til deg, enten bevisst eller ubevist gjerne gjennom ting de sier eller gjennom skolearbeid. Da er det viktig at en lærer er observant og oppdager dette, for det er nok av lærere som har forsømt elevene sine litt når det kommer til det, og ikke har oppdaget viktige ting tidlig nok, så hvis du er flink til å observere så oppdager du det gjerne tidligere en hvis du ikke er det.
Det med å observere er ikke noe jeg har vært bevist på tidligere, så det blir spennende å få brukt det i praksisen, for det er ikke noe man vanligvis er opptatt av når man er elev selv.

1 kommentar:

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Eg er glad for å lesa at du kom på fleire tilfeller der observasjon er viktig, for det ER det jo. Det er det viktigaste arbeidet ein lærar gjer i høve til å kjenna sine elevar. Sjølvsagt blir ein og kjend gjennom det daglege arbeidet, og gjennom elevsamtalane, men det å føra logg er verkeleg essensielt. Eg vil jo oppmoda alle til å praktisera ordning med elevlogg, der elevane fortel til læraren sjølv korleis dei har det i skulekvardagen. Det gir eit meir heilskapeleg og fullstendig bilete av eleven. Har du nokre kommentarar til loggføringa i praksisperioden du no har gjennomført? Utfordringar?

Birgit :-)