Jeg tenkte jeg skulle ta en oppsamling av ting jeg har glemt. For det er ett par plasser jeg har vært litt sparsom med tekst. :-D
Jeg tenkte jeg skulle begynne med noen refleksjoner rundt timen da vi opprettet bloggen. Den dagen begynte dårlig, først fant jeg ikke klasserommet, gikk og surret rundt omkring, men med litt hjelp fant jeg det. Når vi skulle opprette bloggen hadde jeg jo selvfølgelig glemt studentkortet, og jeg husket selvfølgelig ikke studentnummeret som jeg trengte i innloggingen. Etter en liten joggetur ned til leiligheten var jeg da klar, men da var det ikke flere PCer igjen. Etter 5 min fikk jeg låne Gunnar sin(det var snilt av han) fikk laget en profil, men glemte jo selvfølgelig brukernavnet. Etter ett lite øyeblikk med panikk kom Haavard til unnsetning. Men nå har jeg etter hvert fått dreisen på dette her tror jeg.
Vi fikk også en presentasjon i faget av Aashild, men tror jeg satt igjen med flere spørsmål etterpå en jeg hadde før. Pedagogikk virker som et krevende, men spennende fag, får se på det som en utfordring. Gleder meg også til å se litt pedagogikk i praksis, jeg har jo gått på skole, men når man er elev tenker man ikke så mye over om læreren er pedagogisk dyktig eller ei.
Et par uker senere(?) hadde vi en time om kommunikasjon, som eg også har skrevet om, men jeg tenkte vel litt mye på mimingen som vi hadde på slutten, som over hode ikke var hovedpoenget i de timene. Når jeg tenker meg om var jo mimingen bare for å illustrere det vi hadde lært tidligere om kommunikasjon. For kommunikasjon er jo egentlig utrolig viktig i skolen, og jeg ble utrolig overrasket over at kun 30 % kommer gjennom språk, og 70 % kommer gjennom korpsspråk. Nå har jeg hatt en stund å tenke over dette og jo mer jeg tenker på dette jo mer fornuftig virker det. La oss bare ta et lite tanke eksperiment; Se for deg en lærer som viser gjennom kroppsspråket sitt at han er enten lei, trøtt eller bare uinteressert i faget han har. Det hadde jo ikke vært spennende i det hele tatt, vi har sikkert alle hatt kjedlige lærere, som virker lite ”giret”, lærer man mye av disse? Eller lærer man mest av lærere som man ser er engasjert i det de snakker om? Dette er svært viktig i barneskolen, for barn er mye bedre å lese kroppsspråk en voksne, man må derfor være litt påpasselig når man er i praksis og ikke sitte og henge bak i klasserommet å halv sove. Dette kommer barna til å merke fort å det vil igjen føre til at barna mister fokuset. For du er jo tross alt et forbilde for dem, så vær et godt forbilde, det er viktig.
--------------------------------------------------------------
Samarbeid er også svært viktig i skolen, tenk dere en skole uten noen form for samarbeid? det høres ikke velfungerende ut i mine ører. Lærere må samarbeide på forskjellige måter, de må samarbeide med andre lærere, med foreldrene til elevene, med administrasjonen, med PPT og med BUP. Det er selvfølgelig mange andre også men dette er vel de viktigste. Ferske lærere gjør for eksempel lurt i å samarbeide med litt mer rutinerte lærer, for å plukke opp hint og tips. Så en velfungerende skole = en samarbeidende skole i mange tilfeller.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Hei Kenneth
Fleire spørsmål enn svar etter ei undervisningsøkt? Supert - særleg om du også greier å formulera spørsmåla. Ikkje ver redd for å spørja, men rekn ikkje med å få ferdige svar alltid. Blir nok mange gode diskusjonar :-)
Aashild
Hei Kenneth!
Synest du har fått til ei fin oppsamling, kjekt å lese! Men kor er nynorsken? Trur du må jobbe litt med den :)
Legg inn en kommentar