torsdag 30. august 2007

Lærerminner.

Den gode og ikke fullt så gode læreren

Den læreren jeg husker best het Torrolv, han var en type lærer som kanskje ikke var så veldig god faglig, han kunne ikke så mye, men det han kunne var han helt rå på å lære fra seg. Å måten han gjorde det var ikke gjennom pugging eller noe sånn han lærte oss alt gjennom lek å moro, akkurat sånn som en lærer skal være i barnskolen.
F eks i musikken som vanligvis er et fag som ikke interesserer barn så mye pga at man ofte spille eller synger kjedlige sanger. Men han tok med seg el-gitaren, sin som han var temmelig god på, og spilte litt rocka sanger som han hadde skrevet ned teksten sånn at vi kunne synge i mens, det gjorde at folk alltid gledet seg til musikk timene hans. Men det beste minnet jeg har fra han er fra samfunnskunnskapen, og en del av det faget var jo geografi, som de fleste hater, å det hadde han tydeligvis tenkt å gjøre noe med. Første dagen vi skulle ha det gikk alle og gruet seg til timen, men det første han sa når han kom inn i klasserommet var at vi skulle ha en konkurranse, du skulle sett hvordan ansiktet til klassekameratene mine, og meg selv selvfølgelig, lyste opp. Han delte ut et verdens atlas til hver, som vi bladde ganske ivrig i en stund før konkurransen skulle begynne. Når vi skulle begynne leste han opp et stedsnavn som vi skulle finne i atlaset ved hjelp av registeret bak. Det første navnet han leste husker jeg veldig godt, det var en by som het Ouagadougou. Alle kastet seg over atlaset og fant etter hvert ut at dette var hovedstaden i Burkina Faso, dette navnet har brent seg helt fast i hjernebarken min. Neste navn han leste opp husker jeg også veldig godt, det var staten Iowa i USA, alle slo jo opp på A for Iowa utales jo som ”Aiowa”, så vi stresset litt med denne. Denne konkurransen er blitt et veldig godt minne for meg fra barneskolen, å på grunn av han så har jeg og de fleste i klassen blitt veldig glad i kart som, vi igjen fikk betalt for senere.
Det som gikk igjen var at han lærte oss ting gjennom lek og moro og han gav så mye av seg selv, tok oss med ut for å bade når det var varmt, tok oss med på skøyter så vi kunne spille hockey om vinteren. Han tok også oss med ut for å ake når det var snø, og for de som ikke hadde akebrett så fant han ting vi kunne renne på fra gymsalen. Han er uten tvil den læreren jeg har gjort mest kjekke ting med og lært mest av.Det er en annen lærer jeg bare må nevne i denne forbindelsen, for å illustrere forskjellen i læremetoder. Han het John og var klassestyreren vår fra 8-10 klasse på videregående, hans metode var helt annerledes enn Torrolv sin. Hos han var det kun pugging, å da mener jeg skikkelig pugging. F eks i tysken skulle vi lære å bøye verb. Til hver time hadde vi 5 verb vi skulle bøye og kunne vi ikke en av de bøyningene så var det anmerking. Jeg har ofte tenk på forskjellen mellom disse to lærerne. Jeg lærte veldig mye av begge, men det skal også være kjekt å gå på skole. Med Torrolv fikk jeg lært noe gjennom positive opplevelser, mens med John lærte jeg mye gjennom mange negative opplevelser. Å dere kan sikkert tenke dere hvem som var mest likt av de to, jo det var Torrolv. John havnet faktisk på det vi kaller for galehus når han pensjonerte seg. Moralen i denne fortellingen er jo at hvis man kan velge mellom ulike måter å lære ting til elevene sine så velg den positive. Det lønner seg som regel alltid.

3 kommentarer:

Kari sa...

Kjekt å lesa om dine lærar- minne, Kenneth! Skulle gjerne hatt din lærar i musikk, me måtte berre spela blokkfløyte..Og ikkje hugsar eg noko av det me lærte heller...

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

"Læring gjennom leik" står sentralt i småskulepedagogikken. Leikprega aktivitetar er noko ein finn på heile småskuletrinnet, og skildringa di seier noko om kor godt erindringane kan festa seg i "hjernebarken" dersom ein er litt kreativ som lærar. At pugging ikkje berre er negativt og eit onde, finn ein att i både matematikk og gloseinnlæring. Nokre ting må berre puggast, men det kan og gjerast på mange ulike måtar, og treng ikkje vera noko ulystbetont. Det var jo trist å lesa at tysklæraren din fekk eit sånt endelikt, populær eller ikkje. Elles har Torolv gitt deg mykje nyttig å "pakka ned i ryggsekkjen din" som du kan få nytte av når du skal ut og praktisera som lærar sjølv...

Birgit :-)

Bertin sa...

Eg held fram på kommenteren til Birgit og vil sei at læring gjennom aktivitet også er mykje brukt andre steder enn i småskulen. Linken mellom teori og praksis vil lette læringa uansett kva aldersgruppe og aktivitet det dreier seg om.

Så fins det slike som deg Kenneth som har erfart begge motpolane og funne ut sjølv kva som var kjekkast og samstundes mest lærerikt. God erfaring å ta med seg inn i læraryrket.